Share |

Cara Jimat Elektrik yang Kreatif !

Istilah Go Green sudah tidak asing lagi ditelinga, kemana-mana kita pergi sering kita mendengar kata 'Go Green' tersebut. 
Dibawah ini adalah ide 'Go Green' yang kreatif, ekstrim, dan unik.

Charger iPhone yg diaktifkan oleh genggaman tangan





Perancang Mac Funamizu menciptakan sebuah idea yang mengisi bateri iPhone anda dengan genggaman tangan sahaja. Kalau semua iPhone diwajibkan guna cara isian bateri begini, tak heranlah makin ramai yang mempunyai otot-otot tangan yang besar. haha



Hotel yang menawarkan makanan untuk pelanggan yang bersedia untuk menjana elektrik




 Crown Plaza Hotel di Kopenhagen, Denmark, yang menawarkan makanan untuk setiap tamu yang mampu menghasilkan elektrik untuk hotel dengan hanya berbasikal. Basikal tersebut bersambung dengan generator. Para pelanggan harus menghasilkan sekurang-kurangnya 10 watt (kira-kira 15 minit berbasikal) Mereka kemudian akan diberikan voucher makan senilai $ 36.




Atap hijau sebagai tempat berkumpul para mahasiswanya





Green design merupakan trend yang sangat popular di senibina modern,Sekolah Seni, Desain dan Media di Nanyang Technological University di Singapura.Memiliki atap yg berfungsi sebagai ruang pertemuan informal.Atap ini dicipta dengan ruang terbuka, melindungi bangunan, mendinginkan udara sekitarnya dan menampung air hujan. Menarik bukan?


Menggunakan air yang terbuang untuk menyiram tanaman





Wastafel yg dibuat oleh designer muda asal Montreal Jean-Michel Gauvreau ini diperbuat daripada beton,yang memiliki saluran yang mebolehkan air yang digunakan saat mencuci tangan mengalir terus ke tanaman.Sehingga setiap air yg terbuang tidak dibazir kerana dapat digunakan untuk menyiram tanaman yg berada disebelahnya.


Alat mandi jimat air 




20% dari total penggunaan energi domestik kita adalah dari air panas untuk mandi dan mandi.Dengan lebih dari 6 kali penggunaan energi pencahayaan domestik, designer Tommaso Colia datang dengan design alat mandi yang user friendly. Alat mandi ini telah diprogram untuk mengeluarkan air yang ada hadnya; jadi, apabila anda menghabiskan waktu  mandi terlalu lama,maka alat ini akan berhenti mengeluarkan air secara automatik.


Lampu yg berfungsi mengajar kanak-kanak bagaimana cara menjimat tenaga





Pentingnya pengajaran konservasi energi adalah tujuan dari design Tim Holley.Lampu yg berbentuk seperti 'hantu' ini memberikan visualisasi kepada anak-anak tentang berapa banyak energi yg telah digunakan dengan meninggalkan lampu menyala terlalu lama,ketika pertama kali dinyalakan lampu ini akan berwarna hijau dan tersenyum, Jika lampu dibiarkan selama lebih dari empat jam,ia akan berubah warna menjadi kuning dengan rupa terkejut. Jika lampu ini ditinggalkan selama lebih dari lapan jam,lampu akan berubah menjadi warna merah dan rupa 'hantu' tersebut berubah seperti mengamuk,lengkap dengan mulut frowny dan mata marah. (sila lihat gambar di atas untuk lebih faham)


Perusahaan menciptakan staples untuk mengurangi pencemaran staples





Staples seharusnya begitu buruk terhadap lingkungan sehingga perusahaan memutuskan untuk membuat sebuah stapler pokok-bebas. Produk ini menjanjikan untuk membuat kolasi ramah lingkungan. Alih-alih menggunakan logam planet yang tipis,stapler pokok-bebas "memotong potongan kecil kertas dan menggunakan strip untuk menjahit sampai dengan lima potongan kertas bersama-sama."


Kelab Disco Mendapatkan elektrik yang terhasil daripada orang-orang yg menari di lantai 




Semua lampu yg berkedip dan speaker yg berdebar kencang di kelab memerlukan elektrik yg sangat besar.Sebuah Bar di London,mempunyai idea unik untuk menghasilkan elektrik dengan cara lantainya dilengkapi dengan mata air yang ketika dipijak oleh penari,boleh menghasilkan arus elektrik yang akan disimpan dalam bateri dan digunakan untuk mengimbangi beban elektrik . Pemilik klub adalah Andrew Charalambous.




Sumber= http://www.melonproperty.com/blog/in/10-ide-go-green-yang-gila-kreatif-banget-rumah-dijual


0 comments to "Cara Jimat Elektrik yang Kreatif !"

Post a Comment

This Week's Popular Posts

Total Pageviews

All Time Popular Posts

Web hosting for webmasters