Share |

Manusia yang bijak di dunia

1. Kim Ung-Yong : Manusia Ber-IQ tertinggi di dunia

Lahir pada tahun 1962, pemuda dari Korea ini boleh membaca huruf pelbagai bahasa seperti Jepun, Korea, Jerman, dan juga bahasa inggeris. Manakala pada umur 5 tahun, beliau telah menunjukkan kepintarannya kepada seluruh dunia dengan memecahkan masalah pada matematik/kalkulus, dan ini melayakkan beliau dicatat di dalam Guinness Book of World Records dengan IQ tertinggi 210. Dengan ini beliau dinobatkan sebagai manusia paling genius di seluruh dunia buat masa ini.

2. Gregory Smith : Mendapatkan penghargaan Nobel pada usia 12

Lahir pada tahun 1990, Gregory Smith mencatatkan namanya pada nobel perdamaian berkat usahanya dalam mendirikan International Youth Advocates, iaitu Persatuan Orang muda seluruh dunia. 

3. Akrit Jaswal : Dokter bedah usia 7 tahun

Julukan "anak terpandai di dunia" telah melekat pada Akrit Jaswal, seorang kanak-kanak dari India. Ketika umur 7 tahun, beliau telah mengejutkan seluruh dunia dengan melakukan pembedahan pada seorang gadis tempatan di tempatnya. Gadis itu menderita luka bakar di tangannya sehingga tangannya tidak dapat dibuka, dan Jaswal pun melakukan pembedahan hingga jemari gadis itu boleh terbuka seperti sedia kala. Ini telah melayakkan nama beliau tercatat sebagai doktor paling muda di dunia. Apa yang menarik lagi, beliau telah diterima untuk belajar di Universitu pada usia 11 tahun!

4. Cleopatra Stratan : Penyanyi berusia 3 tahun dengan gaji 1000€ per lagu

Lahir Pada 6 Oktober 2002 di Chisinau. beliau dicatatkan sebagai seorang penyanyi yang paling muda di industri muzik dengan adanya album tahun 2006 La vârsta de trei ani, pada usia 3 tahun. Dia mencatat rekod sebagai seorang artis cilik yang tampil di dalam media dan mendapat ribuan peminat. Dia juga menerima penghargaan MTV Award sebagai artis termuda yang mencetak #1 Hit.

5. Aelita Andre : Pelukis di usia 2 tahun

Anak kelahiran Australia ini baru berumur dua tahun sudah menunjukkan ciri-ciri sebagai kanak-kanak yang genius. Beliau memiliki sebuah gedung pertunjukkan untuk karya-karya abstraknya. Pada mulanya Mark Jamieson, direktor dari Brunswick Street Gallery di Melbourne's Fitzroy tertarik melihat sebuah foto lukisan dari Aelita Andre; dan dia ingin menerimanya di dalam group kerana bakat lukisannya itu. Ketika undangan telah dibuat, ia baru saja menyadari bahwa Aelita adalah anak yang masih berumur 22 bulan. Namun ia tetap melanjutkan pertunjukannya itu.

6. Saul Aaron Kripke : Mengajar Havard saat masih duduk di bangku SMA

Lahir di New York dan membesar di Omaha tahun 1940. Di sekolah rendah, beliau mampu menyelesaikan masalah geometri, kalkulus dan filsafat. Semasa sekolah menengah, beliau mendapat surat tawaran dari Harvard untuk mengajar, namun ibunya menyuruhnya untuk menamatkan sekolahnya dahulu. Kripke dihadiahi Schock Prize, Nobel Filosofi. Sekarang ia dinobatkan sebagai ahli filsafat terbesar dalam sejarah.

7. Michael Kevin Keaulus : Kuliah pada umur 10 tahun

Kaerny, lahir tahun 1984, beliau berjaya menghabiskan kuliah pada umur 10 tahun dan tercatat sebagai sarjana termuda. Ia mengajar di universiti pada usia 17 tahun. Namanya semakin meningkat di kala beliau memenangi sebuah kuiz online. Pada 2006, beliau layak ke final di burnett/aol perebutan Gold Rush, permainan menguji/teka-teki, dan menjadi pemenang pertama 1 juta di permainan online.

8. Fabiano Luigi Caruana : Grandmaster pada usia 14

Pada tahun 2007 ia memperoleh Grandmasternya. Sejarah telah mencatat namanya dalam Grandmaster termuda. Dan baru-baru ini pada bulan April 2009, beliau memperoleh Elo rating 2649, dalam usianya yang di bawah 18 tahun, membuatkan beliau sebagai peraih ranking terbanyak. 

9. Willie Mosconi : Pemain bilyard professional pada usia 6 tahun

Mendapat jolokan "Tuan Pocket Billiards". Dia berasal dari Philadelphia, Pennsylvania. Ayahnya seorang pemilik tempat billyard,  Ayahnya melihat bakat anaknya kerana beliau sering mengalahkan orang-orang yang lebih tua darinya. Antara tahun 1941 dan 1957, beliau memenangi BCA World Championship selama 15 kali tanpa pernah kalah sekalipun. Beliau membuat pelbagai trik, membuat banyak rekor, dan membuat billyard menjadi olahraga yang terkenal.

10. Elaina Smith : Penyiar Usia 7 tahun

Dalam usianya yang 7 tahun, Elaina telah menjadi penyiar radio dan pendengarnya adalah lebih tua. Elaina banyak memberikan solusi tentang percintaan kepada para pendengarnya. Bagaimana caranya memutuskan teman lelaki/wanita dan bagaimana caranya untuk membina hubungan yang harmonis.






sumber: http://www.blogger.com/feeds/1832902781186979449/posts/default/3334978691479666599


1 comments to "Manusia yang bijak di dunia"

Post a Comment

This Week's Popular Posts

Total Pageviews

All Time Popular Posts

Web hosting for webmasters